Monday, 13 January 2014

vitamin untuk badan lemah letih dan lesu


Secebis coretanku di suatu hari....


Ibu, tudung kakak mana?”
“Ibu, stoking kat mana, abang tak jumpa cari”
“Sayang, kemeja biru abang  tu sayang letak kat mana?”

Pening?  Itulah jeritan dan laungan yang aku hadapi setiap pagi.  Selepas menunaikan solat subuh, rutin harian aku sebagai seorang perempuan yang bergelar isteri dan ibu akan meriah dengan laungan suara-suara mereka.  Seorang tak jumpa cari tudung, seorang tak jumpa cari baju, cari stoking dan macam-macam ragam lagi.  Kalau nak diikutkan kalut, memang kalut.  Tak sempat nak jamah itu, ini pula yang perlu diselesaikan.  Belum sempat selesaikan yang ini, yang itu pula perlu dibereskan.  Kalau tak kuat, mahu dah tempah tiket ke wad mental di Tampoi tu.  Tapi Alhamdulillah, perempuan bergelar isteri dan ibu seperti aku, punya kekuatan yang tiada tandingan.  Malah, suami aku sendiri pun angkat tabik dengan kekuatan yang aku ada.

Letih Lesu lemah(3L) selepas menyiapkan segala kerja rumah pasti melanda seorang perempuan yang telah mendirikan rumahtangga. Namun apapun jua kita tetap bahagia mengerjakan dan dikerjakan dengan ikhlas hati.Kadang tak sempat melepas lelah hari pun berganjak petang beralih ke malam. Masa yang diberikan 24jam seolah tak cukup untuk berehat. Akibatnya simptom dibawah ini pasti berlaku.
Mari kita tengok apakah faktor-faktor lain yang mempengaruhi badan mudah letih & lesu:


1. Pengambilan diet makanan yang tidak seimbang. 
    Iaitu tidak mengandungi karbohidrat, protein, sayur-sayuran seperti dalam       pyramid makanan. 

2. Kurang minum air kosong,
   lebihkan minum minuman manis memang tidak bagus untuk kesihatan            badan terutamanya untuk perjalanan darah dalam badan kita.

3. Pembentukan sel darah merah yang kurang
    Dalam sistem badan kita akan sentiasa beroperasi 24 jam, 7minggu,             30hari, 365 hari. Bayangkan lah tiada rehat kan. So sel-sel darah merah         dalam perlu sentiasa diganti dengan pembentukkan yang sel darah yang         baru. 

4. Sentiasa dehidrasi
    Badan yang sentiasa berpeluh dan banyak nutrisi hilang 
    bersamanya. Dan ia perlu sentiasa dibantu dengan bantuan supplement 
    dan banyakkan minum air.

5. Sentiasa dalam keadaan tertekan
    Badan kita akan mudah lemah dan tak bertenaga dengan tekanan yang           perlu ditanggung oleh otak dan badan kita. 

6. Kegemukan .

7. Pekerjaan yang memenatkan
    Perkerjaan yang banyak ataupun memerlukan lebihan tenaga dari badan         menjadikan kita mudah letih & lesu,tambah pula kita tidak berehat dengan     secukupnya.

8. Insomnia mempunyai masalah sukar untuk tidur malam.

9. Pengambilan ubat-ubatan.
    Pengambilan ubatan yang mengandungi dadah jadikan kita cepat                   mengantuk & lemah & memaksa kita untuk berehat.

10. Pengambilan makanan segera dan makanan rapu yang berlebihan.          Makan segera hanya mengenyangkan kita untuk sementara waktu sahaja &      ia tidak memenuhi keperluan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh kita.  

   

Vitamin Shaklee menyediakan SET ASAS SHAKLEE untuk masalah badan cepat letih & lesu ini?



1. VITALEA IRON FORMULA
Multivitamin yang memenuhi keperluan US RDI untuk vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh ibu. Zat besi (iron) adalah penting dalam pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah ke seluruh tubuh. Kekurangan oksigen akibat kurang hemoglobin menjadikan tubuh kita lesu dan penat.
2. B COMPLEX
B Complex ada pelbagai fungsi antaranya ::
  • pembinaan sel darah merah,
  • sokongan fungsi saraf,
  • membantu penyerapan vitamin,
  • menukarkan gula kepada tenaga (key paling penting dalam menghindarkan kegemukan dan diabetes), sintesis protin
  • dan sebagainya.
3. VITAMIN C
Produk terhangat di alam maya, vitamin C Shaklee berkapasiti 500mg setiap tablet, dengan formulasi unik di mana vitamin C ini dilepaskan secara perlahan-lahan dan beransu-ansur ke dalam darah untuk memastikan tubuh mendapat bekalan vitamin-C secara berpanjangan, ini kerana vitamin-C amat mudah termusnah dengan pelbagai faktor. Tetapi dengan teknologi pelepasan masa (sustained release) oleh Shaklee, vitamin C akan sentiasa dibekalkan ke dalam darah secara tetap.Penting dalam membina imuniti dan menghapuskan radikal bebas. Vitamin C penting untuk sintesis carnitine yang berperanan menjana tenaga dari lemak.
Ketiga-tiga vitamin di atas kami gabungkan dalam SET A OPTIMUM khas untuk para ibu yang tercari-cari penyelesaian vitamin untuk masalah badan letih dan lesu :)


Berminat?

0173013105
myluvitamin@gmail.com




No comments:

Post a comment