Monday 20 January 2014

antara vitamin dan makanan sunnah




Makanan Sunnah



Masa berganti hari, minggu berganti bulan dan tahun.Tanpa disedari, fenomena pengambilan makanan yang kurang baik untuk kesihatan semakin berleluasa. Adakah ini menunjukkan kita lupa dan alpa akan makanan Sunnah junjungan kita Muhammad SAW? Yang penuh dengan khasiat tersirat dan baik untuk kesihatan serta pelancaran organ dalaman.Kadangkala kita sering leka dan tidak mengambil peduli terhadap makanan yang diambil. Tidak menilai dari aspek kualiti dan kesannya kepada diri yang akan menempuh kehidupan yang kita sendiri tidak tahu pelbagai mehnah dan ujian menanti di hadapan.

Terfikirkah kita, apakah rahsia disebalik khazanah berharga ini?Ya,mungkin ramai juga yang mengamalkan pengambilan makanan Sunnah ini tetapi tidak ramai yang meneroka dan menyingkap kelebihan serta rahsia disebaliknya. Seperti yang kita ketahui antara makanan Sunnah yang boleh diamalkan dalam pemakanan kehidupan seharian kita adalah seperti Buah Kurma, Kismis, Madu, Buah tin, Buah zaitun, buah delima, buah apricot, kacang badam, za’faran, dan banyak lagi. Kesemua makan Sunnah di atas pula dipecahkan lagi dengan pelbagai jenis dan aneka rasa.Kadangkala dicampurkan makanan tersebut di dalam masakan, kek, air dan juga dimakan begitu sahaja.- See more at: http://norfanil.com/rahsia-disebalik-pengambilan-makanan-sunnah/#sthash.gzSwNl0W.dpuf

VITAMIN



Vitamin itu adalah suatu sebatian organik yang diperlukan oleh badan manusia (atau organisma lain) di dalam kuantiti yang sedikit yang mana ianya tidak boleh dihasilkan sendiri oleh organisma tersebut, dan perlu didapati daripada makanan yang diambil. Jadi istilah "VITAMIN" itu bergantung kepada dua-dua perkara ini - keperluan dan organisma. Sebagai contoh, vitamin C (asid askorbik) adalah vitamin yang diperlukan oleh manusia, tetapi tidak kepada hampir semua haiwan lain. Istilah vitamin juga TIDAK meliputi sebatian-sebatian nutrien yang diperlukan oleh manusia seperti mineral, asid lemak, dan asid amino essential. Ada terdapat 13 vitamin (sahaja) yang telah termaktub dalam ilmu perubatan, selepas ratusan dan ribuan tahun kajian perubatan di dalam sejarah tamadun manusia yang kita boleh alami dan lihat sendiri sampai ke hari ini, di saat ini. Jangan keliru, jangan cuba nak berfikir yang bukan-bukan, jangan terasa nak buat fantasi - HANYA ADA 13 VITAMIN SAHAJA

Antara vitamin dan makanan sunnah

Takdapat dinafikan kesedaran masyarakat tentang vitamin sudah semakin meningkat. Lihat saja di pasaran pelbagai jenama yang timbul. Ada yang sangat terkenal mahupun baru hadir daam pasaran.

Apa yang perlu kita tekankan sebelum membeli pelbagai jenis vitamin ini adalah perlu dilihat dari pelbagai sudut contohnya:-

  1. Pengeluar- Syarikat yang mengeluarkan vitamin haruslah sudah lama dalam pasaran. Bukan yang baru setahun jagung berada di Malaysia mahupun negara luar. Seperti Shaklee sudah berada dalam pasaran US sejak 58 tahun yang lepas. 
  2. Bahan yang digunakan-haruslah semulajadi mesra alam selamat serta terbukti berkesan.
  3. Masalah yang kita hadapi- setiap vitamin perlulah disesuaikan dengan masalah yang melanda diri. Lebih baik pilih vitamin untuk setiap penyakit @ masalah supaya vitamin itu dapat bertindak dengan lebih spesifik.
bukan kita tidak digalakkkan makan makanan sunnah tapi untuk menikmatinya dengan kuantiti yang banyak dan juga untuk menampung keperluan tubuh badan adakalanya tidak mencukupi. Dengan adanya vitamin-vitamin yang telah diuji dan dikaji penggunaannya dapatlah ia memenuhi keperluan tubuh badan kita.Contohnya seperti vitamin dari SHAKLEE.

Vitamin Shaklee 

  • walaupun ada yang mengatakan vitamin ini dari Syarikat US namun ia tetap menjadi antara vitamin yang sering menjadi pilihan pertama di dunia. Dengan adanya pengiktifan sijilHalal yang diperbaharui setiap tahun dari ISA (Islamic  Services of America) kami memilihnya tanpa ragu2.
  • sesetengah produk shaklee diekstrak dari makanan sunnah contohnya:-

      VIVIX adalah dari ramuan semulajadi terdiri daripada ANGGUR muscadine
   yang mempunyai kromosom yang memberi faedah kesihatan yang lebih baik 
   serta menyediakan fungsi imun yang tinggi.
  • Shaklee adalah syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protin berasaskan kacang soya. Energizing soy protein (ESP) diiktiraf seluruh dunia, ia merupakan satu2nya produk didunia yg mempunyai 9 asid amino yg tak dpt dihasilkan oleh tubuh manusia.
"Satu hidangan ESP=2xganda daging, 4xganda telur, 12kali ganda susu"
          inilah yang dikatakan setiap hidangan dapat memenuhi setiap amalan makanan sunnah.

          ESP + KURMA +SUSU
         
  • Didalam krisis pemulihan, kita digalakkan minum air bersih sekurang-kurangnya 3liter sehari. Minum air masak yang disyorkan 10 gelas sehari bole dicapai dengan cara mudah iaitu setiap solat 5waktu sebelum dan selepas. Air masak juga bole dicampurkan dengan sedikit madu sebagai tambahan untuk rasa manis.
  • Percubaan untuk menjatuhkan Shaklee kerana diperkatakan menyokong yahudi telah lama menjadi perbualan hangat atas alasan seorang lelaki yang menggunakan wang dari berniaga Shaklee sebagai sumbangan kemanusiaanya. Kita tidak perlu ambil itu sebagai bahan untuk menidakkan kebenaran. Bukan nya SHAKLEE yang menyumbang kepada yahudi seperti MCdonald dan COCA COLA mahupun STARBUCK yang terang2an memberi keuntungan syarikat kepada pihak yahudi tapi berapa ramaikah kita yang masih saban hari membeli makanan minuman tersebut? Siapa kita untuk menghukum mereka2 itu? kita hanya kuasa kecil serta suara kerdil yang hanya mampu mengomel menulis di FB wall, di personal blog ataupun tweeter bahkan instagram. 
  • Maka buatlah pilihan sendiri mana yang terbaik untuk diri anda... 

          "jika tak mampu mengubah dunia cukuplah sekadar mengubah diri dan 

keluarga terdekat"


  • Saya memilih untuk bersama SHAKLEE kerana ternyata ia menetapi syariah seperti yang telah termaktub dalam garis panduan daripada JAKIM


Sehubungan ini, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-72 yang bersidang pada 25-26 Februari 2006 telah memutuskan bahawa:
"Konsep, struktur dan undang-undang perniagaan multi-level marketing (MLM) yang diluluskan oleh Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam".

Terjemahan Surah Al Mulk ayat 15






No comments:

Post a Comment