Saturday, 21 December 2013

Disakiti dan menyakiti


Disakiti tapi xperlu menyakiti orang lain pula...

 

Dalam kehidupan kita pasti akan rasa disakiti xkiralaa dekat mana sekalipun kita berada samada kat rumah mahupun dekat tempat kita bekerja... biasala kadang tu bukan salah kita pun akan dipersalahkan so xkan xsakit hatikan... bila malas nk bertekak lagi baik pendam ataupun diluahkan...tetapi jangan sekali kita menyakiti balik org yg menyakiti kita tu...Serahkan je pada yg maha Esa untuk membalas segalayer...

berbuat baik pada manusia nescaya akan diberikan yg terbaik dari Allah swt satu hari nanti...cuma cepat @ lambat je utk kita nmpk balasan.

kalo bercinta pun mesti penah sakithati ngan bfren @ gfren kan?? dorang lambat sakit hati dorang xangkat tpon sakithati dorang xbalas sms geram sgt2 rasa nak putus time tu jugak... uhh sakithati xtau nak cakap... tapi kita xdela nak tanya apa sebab dulu.. trus je membentak trus je ckp xnak apa2 hubungan lagi... hihihi sume pasti penah mgalamiyer...sakithati akan berterusan selalgi tiada kemaafan dijalinkan... tapi mcmnpun cubalah jangan menyakiti kembali... jalinkan hubungan yg seimbang agar perhubungan berkekalan hg ke Jannah..

dalam kehidupan berumahtangga suami/isteri komunikasi penting.. cubalah untuk memahami antara satu sama lain. Tiada yg sempurna kita manusia ni... kata2 tingkah laku perlulah seiring dengan perbuatan. Disakiti sesekali dlm berumahtangga ni tanganilah dengan keterbukaan... janganlah menuding jari sapa salah sapa betul....silent doesnt makes problem solve... 

macam kadang anak2 punya perangai xkan kita nak marah then pukul cubit @ trus bg kuarantin xleh buat apa yg dorg suka..uihh kejam namayer tu....walaupun kita ni da sakit hati tahap gaban ultraman taro tapi bawak2lah bersabar.. penah terbaca artikel.. anak2 nakal ni melambangkan ibubapa jugak.. hmmmm ye ke?? adoiiiii nakalkah ku masa dolu?? cer g cek ngan mak ayah???? mak ada cakap skang ko x dengar cakap mak nanti anak ko pun buat gitu... hooooo takut ooooo so trus la dgr ckp mak ayah,,, tak rugi manapun.... just folo....

Pesan Rasul saw dalam sebuah hadis lain, Seorang muslim yang baik ialah, tidak akan menyakiti orang lain dengan lidah dan tangannya.

Wahai diri ku dan teman sekalian, berhati-hatilah dengan apa yang kita ucapkan pada pasangan, pada ibu ayah, pada anak-anak dan ahli keluarga. Tahanlah diri dari kemarahan dan emosi tertekan, agar kita tidak menghambur kata berbisa pada mereka apatah lagi menyakitkan mereka dengan pukulan.

"To the world you may be an icon, a revolutionary, or a billionaire, but to the Angel of Death, you’re just a name on the list.”


No comments:

Post a comment